Az adatvagyon 5 legfontosabb ismérve, hogy értéket teremthessen

[reading_time]
[reading_time]

Egyre forróbb téma az adat, adatvagyon és az adatelemzés, mi se mehetünk el mellettük, hiszen ezek a fő profilunk, az IT tanácsadás szerves részét képezik. Arról már több fórumon is szóltunk, hogy mekkora értéket képviselnek az adatok a mai üzleti világban. Többek között itt a honlapunkon korábbi – ajánljuk a „Az üzleti intelligencia (BI) 5 legfőbb hozadéka” és a „Az adatokban rejlő üzletfejlesztési lehetőségek” című írásunk –  és leendő cikkeinkben, vagy éppen a 2023-as ElectroSUB konferencián.

És bár szolgáltatásaink között kifejtjük az adatvagyon felmérés, adatelemzés lényegét, nem árt mélyebben is foglalkozni a témával, például, hogy milyen szintjei vannak az adatvagyon felmérésének. Összeírtuk az általunk legfontosabbnak vélt 5 pontot.

Mi az adatok forrása

Az egyik legkritikusabb pont az adatok forrásainak meghatározása. Valójában nem is a források meghatározása miatt fontos erre a lépésre kellő figyelmet fordítani, hanem a különböző halmazok összekötése miatt. A megfelelő kiértékelés szempontjából – amiben például a BI-eszközök segíthetnek – elengedhetetlen, hogy a különböző helyekről származó adatok összekötése megvalósítható legyen. Tehát a céges folyamatok során az ügyfelekkel és a partnerekkel való kommunikációból származó adatok, a marketing és értékesítési információk, a különféle munkavállalói vagy egyéb log-ok, más külső forrásokból származó értékek mind bevonhatók legyenek az adatelemzés metodikájába.

Mekkora az adatok, ezáltal az adatvagyon mennyisége

Nagyon fontos felmérni az adatok mennyiségét, hiszen ez meghatározza a hardware igényeket, amiket az adatok gyűjtése érdekében meg kell teremteni. Például, ha egy webshopot üzemeltetünk, és a Black Friday kampány annyira jól sikerült, hogy százszoros megrendelés érkezett egy nap alatt, azt a szervereknek el kell bírnia, különben a vásárlások egy része elveszhet. Arról nem is beszélve, hogy adatelemzési szempontból mekkora jelentősége lehet ennek a pár órás adathalmaznak. Hiszen ebből előre lehet jelezni a következő akciót, a megvásárolt termékek listájából pontosítani lehet a portfóliót, és még sorolhatnánk.De nem csak webshopok esetében működik ez így.

Minden cégnek, mérettől és kínálattól függetlenül ajánlatos gondoskodnia az adatok gyűjtéséről, annak érdekében, hogy az egyedi igényeinek megfelelően levonhassa a megfelelő üzleti következtetéseket. Hiszen az adatok erőforrások.

Milyen minőségű az adatvagyon

A minőségi felmérés során az adatok pontossága, teljessége és aktualitása értékelendő. Mivel a megbízható és pontos adatok elengedhetetlenek a hatékony döntéshozatalhoz és az üzleti folyamatok hatékony működtetéséhez. A minőségi felmérés többek között lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy azonosítsák az esetleges adatproblémákat és javítási lehetőségeket.

Hozzáférhetőség és annak biztonsági kockázata

Az adathozzáférés felmérése során fel kell térképezni, hogy a szervezet életében keletkező adatokhoz kiknek van hozzáférése és az milyen mélységű. Minden jogosult tekintetében számolni kell azzal, hogy a hozzáférési jog milyen kockázati tényezővel járhat a cégre nézve. Az adatvédelem és a hozzáférési jogok szabályozása kiemelten fontos az adatvédelmi szabályozásoknak való megfelelés és az adatbiztonság érdekében (ez a NIS2 szabályozás is miatt is érdekes).

Élettartam

Az élettartam felmérés vizsgálati célja, hogy az adatok mennyi ideig maradnak relevánsak és értékesek a vállalat számára. Ennek az elemzésnek a célja, hogy elkerüljük az elavult, elavuló adatok tárolását, ami csak felesleges költséget jelentene a vállalatnak.

Az adat: a digitalizációs fejlődés kulcsa, csak tudni kell megfelelően értelmezni, ha ebben segítségére lehetünk, állunk rendelkezésére.

Kiemelt kép: © captainvector, 123RF Free Images

Megosztom ezt a bejegyzést!

További népszerű bejegyzések

Elérhetőségeink:

Scroll to Top